nazwa stylu

W historii sztuki styl to określony sposób wyrażania się. Może to być forma malowania, muzyki, a nawet zachowania. Zwykle odzwierciedla określoną estetykę lub styl życia i może być używany do odróżniania dzieł sztuki od siebie.

Nazwa stylu ( chiński : zi ; pinyin : zi ) to specjalne imię nadawane ludziom po osiągnięciu dorosłości, zwykle po 20 roku życia, jako znak szacunku i statusu. Jest to praktyka w Chinach i wielu innych kulturach Azji Wschodniej, w tym w Korei, Japonii i Wietnamie.

Zwracając się do innych ludzi, chińska tradycja polegała na zwracaniu się do nich po imieniu, a nie po imieniu, z wyjątkiem osób o równym lub niższym statusie społecznym. W czasach dynastii Han cesarze często zwracali się do swoich ministrów, używając imion, ale nie było to obowiązkiem.

Na przykład imię Zhuge Lianga, który był bliskim przyjacielem cesarza Sun Quana, jest zapisane znakiem „promienny” (Liang, Liang). Jego nazwa stylu używa znaku w Kongming („jasny” lub „otwarty”), co oznacza „pan”.

Używanie znaków do stworzenia jego nazwy stylu może być sposobem na powiązanie tego imienia z nadanym mu imieniem, oprócz bardziej radykalnej jego interpretacji. Podobnie jak w przypadku Zhao Yun, którego imię brzmi „chmura” (Yun, Yun), jego stylowa nazwa może być odniesieniem do „dzieci-smoków” lub „morza-chmury” (Zi Long Zilong).

Stosowanie stylów ewoluowało z biegiem czasu, ponieważ artyści starali się wyrazić siebie poprzez swoją pracę w sposób inny niż w przypadku poprzednich pokoleń. Najwcześniejsze przykłady tego dotyczyły sztuki klasycznej, a rozwój bardziej unikalnych stylów znajduje odzwierciedlenie w sztuce współczesnej.

Styl można również opisać za pomocą charakterystycznej jakości, która jest doświadczana jako ekspresja stanów psychicznych, takich jak pasja czy humor. Na przykład styl dzieła fikcji może charakteryzować się żywym opisem scenerii lub postaci opowieści.

Oprócz tego, że są sposobem rozróżniania dzieł sztuki, style mogą być przydatne w opracowywaniu nowych rodzajów prac lub w promowaniu istniejących typów. Styl malarstwa może opierać się na jednym typie tematu, takim jak postać ludzka lub pejzaż, lub może to być zbiór elementów, które zostały złożone w celu przedstawienia różnych aspektów obiektu lub sceny.

Z reguły ważne jest, aby styl był wyjątkowy, ponieważ wykorzystanie go przez markę może zapewnić jej przewagę konkurencyjną na zatłoczonym rynku. Można to zrobić, używając charakterystycznych nazw stylów lub tworząc logo, które przekazują społeczeństwu określone przesłanie lub zestaw pomysłów.

Często zdarza się, że właściciele marek szukają zezwolenia na znak towarowy przed włączeniem określonej nazwy stylu do produktu, aby upewnić się, że styl nie narusza własności intelektualnej innej osoby. Może to być szczególnie ważne dla marek modowych, które w każdym sezonie przechodzą przez setki stylów, oraz dla start-upów i mniejszych firm, które nie mają środków na samodzielne przeprowadzanie tych wyszukiwań.